CULT+ART

Πέντε αληθινά βλάσφημα έργα για να αφήσετε ήσυχη τη Ματσούκα

Τι έκανε λες η Ματσούκα και επέφερε τη μήνη των ακολούθων της; Πόσταρε απλώς κάτι στο Instagram και πέσαν να τη φάνε. Τα unfollow από βροχή έγιναν πλημμύρα, καθώς το θεοσεβούμενο ποίμνιο της ηθοποιού ενοχλήθηκε από την ανάρτησή της.

Η Ματσούκα ανέβασε αυτό…

mogdgeryrjhgeuni2

Μια Παναγίτσα δηλαδή να ξεπροβάλει (ή να μπλέκεται αρμονικά, όλα είναι θέμα ιδεολογικής οπτικής) μέσα από ένα αιδοίο. Γεγονός είναι πως το κοινό της Δήμητρας δεν διάβασε το έργο ως μια αρχέγονη παράσταση της ζωογόνου δύναμης, αλλά ως κάτι βλάσφημο και αιρετικό. Αλλά ξέρεις, έτσι είναι το κοινό της Δήμητρας.

Αν είναι λοιπόν να την πέφτετε στη Ματσούκα της καρδιάς μας, υπάρχουν πολύ καλύτερα πράγματα να βγάλετε το άχτι σας. Να και τα καλύτερα πέντε, αυτά που μπήκαν στο μάτι της πάντα πουριτανικής δυτικής κοινωνίας.

Πρόκληση για την πρόκληση; Αν έτσι το βλέπεις, έτσι θα είναι…

Thierry de Cordier: Asperges Me

mogdgeryrjhgeuni4

Με δηλωτικό τίτλο «Πότισέ με», το έργο του βέλγου δημιουργού είναι όσο πιο κατανυκτικά αναπαραστατικό παίρνει. Αν θυμάσαι, είχε εκτεθεί στο αθηναϊκό Outlook το 2004 και έφερε κατηγορούμενο τον επιμελητή της έκθεσης επειδή «καθύβρισε δημόσια και κακόβουλα την Ανατολική Ορθόδοξη Εκκλησία του Χριστού». Διεθνής Έκθεση Σύγχρονης Τέχνης είναι η Outlook, υπενθυμίζουμε.

Ο βέλγος καλλιτέχνης είχε την ατυχία να πέσει πάνω στον Γιώργο Καρατζαφέρη, ο οποίος έπειτα από 22.000 θεατές που είχαν ήδη την έκθεση και τον ΠτΔ Κωστή Στεφανόπουλο που την εγκαινίασε, παρατήρησε με τη γνώριμη καλλιτεχνική του ιδιοσυστασία το βλάσφημο του έργου και κήρυξε τον ανένδοτο. Η Εκκλησία της Ελλάδος και πλήθος πολιτικών αντρών ανέλαβαν την ιερή ευθύνη να απαλλάξουν τον τόπο μας από τέτοια ανατρεπτικά καμώματα και ο τότε υπουργός Πολιτισμού Ευάγγελος Βενιζέλος το κατέβασε τελικά. Ο γνωστός κριτικός τέχνης που ασκούσε τότε καθήκοντα υπευθύνου Τύπου της Αρχιεπισκοπής Αθηνών, ο πατέρας Επιφάνιος, είχε κατακεραυνώσει το έργο του Cordier ότι «δεν έχει καμία σχέση με αυτό που ονομάζουμε τέχνη και πολιτισμό».

Όσο για τον ίδιο τον καλλιτέχνη, μιλώντας στον Αυγουστίνο Ζενάκο, είχε πει: «Βρίσκω εξαιρετικά ενδιαφέρον το γεγονός ότι κανένας δεν σχολίασε τους πίνακές μου στα εγκαίνια ή για το μεγάλο διάστημα που ακολούθησε. Αυτό σημαίνει ότι το έργο έπρεπε να φτάσει πέρα από τον κόσμο της τέχνης για να έχει ένα αποτέλεσμα. Όσο η τέχνη ήταν απομονωμένη στον χώρο της δεν υπήρχε αντίδραση. Μόλις τον υπερέβη, η αντίδραση ήταν άμεση. Αυτό το βρίσκω σημαντικό»…

Andres Serrano: Piss Christ

mogdgeryrjhgeuni1

Το πιο ανατρεπτικό έργο που εκτέθηκε ποτέ στις ΗΠΑ εμφανίστηκε στους τοίχους γκαλερί της Νέας Υόρκης το 1987 και ήταν η φωτογραφία ενός πλαστικού σταυρού βυθισμένου στα ούρα του δημιουργού. Το έργο βανδαλίστηκε πολλάκις από το θεοσεβούμενο ποίμνιο όπου κι αν εμφανίστηκε, από καθολικούς φονταμενταλιστές στη γαλλική Αβινιόν και ακροδεξιούς Αυστραλούς μέχρι και νεοναζί στη Σουηδία.

Ένας πιστός χριστιανός, όπως αυτοπροσδιορίστηκε, έγραψε την εμπειρία του για το έργο, που είναι απείρως πιο ενδιαφέρουσα και διεισδυτική από τις αφ’ υψηλού αναλύσεις της διανόησης περί υπεράσπισης της καλλιτεχνικής έκφρασης και τα τοιαύτα: «Νομίζω ότι είναι ένα πολύ σημαντικό έργο τέχνης. Το λέω αυτό ως χριστιανός, ως κάποιος που προσπαθεί να ζει διαρκώς με τα διδάγματα και τις εντολές του Ιησού Χριστού, γιατί όταν κοιτάω το έργο το Andres Serrano καταλαβαίνω τι κάνω στον Σταυρό κάθε φορά που αμαρτάνω». Υπέροχος;

Leon Ferrari: The Virgin Mary in a Βlender

mogdgeryrjhgeuni5

Ο αργεντίνος καλλιτέχνης παραμένει στην πρώτη γραμμή της βλασφημίας εδώ και δεκαετίες. Η Παρθένος Μαρία στο μπλέντερ; Αμέ. Άγιοι σε τηγάνια; Φυσικά. Λίγα είναι τα θρησκευτικά σύμβολα που δεν έχει παρωδήσει ο Ferrari, ο οποίος μπήκε στο στόχαστρο του Jorge Mario Bergoglio το 2004 σε αναδρομική έκθεσή του στο Μπουένος Άιρες, όταν ο ιεράρχης απαίτησε να κατέβει το έργο και να κλείσει αμέσως η έκθεση που φιλοξενούσε τη δουλειά του. Α, τον Jorge Mario Bergoglio τον ξέρουμε σήμερα ως Πάπα Φραγκίσκο.

Ο δικαστής συμφώνησε με τον χαρακτηρισμό «βλάσφημη ύβρις», όχι βέβαια προτού μια ομάδα εξοργισμένων χριστιανών μπουκάρει στην γκαλερί και τα κάνει όλα γυαλιά καρφιά. Η Αργεντινή δεν είναι όμως Ελλάδα και ο εφέτης απέρριψε τελικά την υπόθεση καθώς η Λατινική Αμερική ξέφυγε από τον Μεσαίωνα…

Chris Ofili: The Holy Virgin Mary

mogdgeryrjhgeuni3

Η βλάσφημη δημιουργία του καλλιτέχνη ήρθε το 1996 για να περικλείσει το όραμά του, τη «χιπ χοπ εκδοχή της ιστορίας της Παναγίας». Η δική του αναπαράσταση της Θεομήτορος ήταν μια Αφρικάνα Παναγία καμωμένη από περιττώματα ελέφαντα, φορώντας έναν μανδύα διακοσμημένο με πορνογραφικές πινελιές γυναικείων κώλων.

Ο δημιουργός μάζεψε μάλιστα μόνος του τις ακαθαρσίες από τον Ζωολογικό Κήπο του Λονδίνου, ως αναφορά στις αφρικανικές του ρίζες. Ότι έπιασε 2,3 εκατ. δολάρια σε δημοπρασία μόνο ως θρησκευτική ειρωνεία μπορεί να λογιστεί…

Κι αν μιλάμε για κάτι απόλυτα, φανταστικά, διασκεδαστικά βλάσφημο, τότε τι να πει αυτό;

South Park

Σκόπιμα προσβλητικό και καθολικά επιθετικό, το ανεπανάληπτο South Park δεν χαρίστηκε σε κανέναν και θρησκόληπτοι όλοι των πίστεων το έχουν στην μπούκα. Από την πάλη Ιησού και Άγιου Βασίλη μέχρι τα αντισημιτικά σχόλια και τον Μωάμεθ με στολή αρκούδας, λίγα είναι αυτά που δεν έχει διακωμωδήσει με το βλάσφημο χιούμορ της η μοναδική σειρά κινουμένων σχεδίων…

https://youtu.be/kYNsoKMBZds

Μα είναι δυνατόν να έχει η εκκλησία, ένας ανθρώπινος θεσμός δηλαδή, τα αποκλειστικά δικαιώματα στη βιομηχανία εκμετάλλευσης του Νο 1 σταρ όλων των εποχών; Ο Ιησούς είναι για όλους, και πιθανότατα έτσι θα το ήθελε και ο ίδιος…

Δες κι αυτά:

Είναι ο Τραμπ μικροτσουτσουνούλης;

Liberteam

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More